ADAPT
+31 168 - 405 147    /    06 - 215 208 94 (Marco) 06-504 352 97 (Ingrid)    /    marco@trainenbijadapt.nl

Halterclub Adapt

Adapt verzorgt al enkele jaren workshops haltervaardigheden ofwel olympisch gewichtheffen. In 2012 kregen we meerdere verzoeken om op reguliere basis het olympisch gewichtheffen onder de knie te krijgen en te trainen. Daarom zijn we gestart met Halterclub Adapt, waar het draait om de 2 Olympische gewichthefbewegingen: Snatch & Clean and Jerk.

Het Olympisch gewichtheffen is in het bijzonder geschikt wanneer je:
- op recreatieve basis wil gaan gewichtheffen;
- wilt deelnemen aan wedstrijden
olympisch gewichtheffen;
- Crossfit beoefent;
- je algemene fitheid wilt verbeteren;
- vaardigheden wilt trainen ten behoeve van sporten die om explosieve  
  bewegingen vragen zoals: schaatsen, atletiek, spel- en vechtsporten, enz.

Veel mensen zien de halter als een fitnessinstrument waarmee je alleen kracht kunt trainen of waarmee je - zoals bodybuilders doen - je spiermassa kunt laten toenemen. Om die reden is de halter het meest gebruikte trainingsattribuut in de gemiddelde sportschool.

Wat veel mensen niet weten is dat de halter voor het ontwikkelen van veel meer aspecten van fitheid kan worden gebruikt. Niet voor niets zijn de Olympische gewichtheffers sporters met een enorm atletisch vermogen, al zou je dat zo op het eerste gezicht misschien niet zeggen.

Om een zware halter in één keer of met een tussenstop boven je hoofd te kunnen tillen heb je niets aan alleen maar veel kracht. Je zult ook andere ingrediënten aan je fitheid moeten toevoegen zoals snelheid, lenigheid en coördinatie om het gevecht met de zwaartekracht te kunnen winnen.

Wat veel mensen ook niet weten is dat je met de halter je uithoudingsvermogen enorm kunt laten toenemen. Door de diverse gewichthefbewegingen op een bepaalde manier aan elkaar te koppelen en uit te voeren met een lichtere halter, kun je op een heel efficiënte wijze het zuurstof opname vermogen van je lichaam verbeteren. Door op deze wijze te trainen zet je grote spiergroepen gedurende een langere tijd tegelijk aan het werk. Hierdoor worden grote hoeveelheden calorieën verbruikt. Daarom leent de haltertraining zich er uitermate voor om wat te veranderen aan je lichaamssamenstelling.

De halter is dus een zeer veelzijdig trainingsgereedschap waarmee alle conditionele aspecten (kracht, snelheid, uithoudingsvermogen, lenigheid en coördinatie) kunnen worden verbeterd. Daarom is gewichtheftraining voor jou mogelijk een leuke manier om - ongeacht of je recreant bent of prestatiesporter - te werken aan je algemene of specifieke fitheid.